VIII Jornada Eines per a la ràdio local:
La ràdio 3.0 és una oportunitat per a les emissores locals a l'hora de trobar noves fonts d'informació i per fer augmentar les seves audiències. Aquesta és la conclusió de la jornada de treball que ha dut a terme la Federació de Ràdios Locals de Catalunya aprofitant la celebració de la seva Junta Ordinària a Torredembarra. Un dels ponents, el coordinador de Cugat.cat, Miquel Herrada, ha destacat que les xarxes socials han de servir a les emissores per crear i enfortir una comunitat d'oients i seguidors. Rafael Bigorra, coordinador d'Internet de Catalunya Ràdio, ha recordat al personal de les ràdios que és bàsica la formació en l'ús de les xarxes si no volen quedar "arraconats dins de la professió.
La Federació de Ràdios Locals de Catalunya ha celebrat una nova jornada de treball a Torredembarra aquest divendres dedicada a l'ús de les xarxes socials. Un dels participants ha estat Rafael Bigorra, coordinador d'Internet de Catalunya Ràdio, qui ha defensat que les xarxes socials són una gran oportunitat per a les emissores i els mitjans locals i que cal que plataformes com Facebook o Twitter s'utilitzin com a font d'informació, per copsar l'opinió ciutadana o per fer seguiment de la pròpia competència.
Amb tot, Bigorra ha recordat al personal dels mitjans municipals que la utilització de les xarxes socials requereix "un cert pla de formació" per evitar una escletxa digital entre professionals, especialment, aquells periodistes que fa anys que treballen i que poden quedar en aquest sentit apartats dels professionals més joves. "Hem de formar la gent que estan als mitjans i que són una mica més grans malgrat encara hi ha certa resistència perquè si no ho fem quedaran arraconats dins de la professió", ha dit el coordinador d'Internet de Catalunya Ràdio.
Per al coordinador de Cugat.cat, Miquel Herrada, les xarxes socials són "una clara oportunitat" perquè ofereixen una igualtat competitiva als mitjans de comunicació sigui quina sigui la seva dimensió. Herrada ha defensat que una bona gestió de les eines 3.0 serveixen per connectar amb el públic i ha posat com exemple com Cugat.cat ha aconseguit incrementar en un 230% la seva audiència a Internet, amb 32.000 usuaris al mes al seu web, des de que s'han incorporat a les xarxes. "L'audiència puja gràcies a l'efecte amplificador que tenen les xarxes socials", ha defensat Herrada. En aquest sentit per al coordinador de Cugat.cat, les xarxes ajuden a crear comunitat, una característica que sempre ha estat pròpia de la ràdio i que les xarxes socials faciliten. "Hem de traslladar 'la gran família de la ràdio' a les xarxes amb el mateix to i proximitat amb que ho fèiem", ha apuntat Herrada.
Mentre que per a Bigorra les xarxes socials han de ser un esquer per atreure els oients a les pròpies plataformes dels mitjans, com el web, Herrada considera que cal convertir els mitjans en multiplataforma i oferir diferents formats d'informació a les xarxes socials que no tinguin com a únic objectiu atreure l'usuari cap al web. Com a multiplataforma, Herrada considera que el mitjà "no ha de mantenir captiu l'usuari al web ja que les xarxes socials són eines per vehicular la participació de manera òptima". El coordinador de Cugat.cat ha reconegut que de vegades es pretén que els usuaris participin als mitjans amb comentaris al portal o amb trucades a la ràdio i ha assegurat que el que cal és acceptar que la gent debat els temes en altres plataformes. "Hem de fer aparèixer aquesta participació a la nostra web o ràdio i no a la inversa", ha defensat Herrada.
Les amenaces i els 'trolls'
Bigorra i Herrada també han analitzat els riscos que suposen les xarxes socials. La principal preocupació de molts dels assistents ha estat com gestionar la participació de 'trolls' o usuaris que es dediquen a amenaçar, insultar o pressionar el mitjà amb els seus comentaris. Per al coordinador d'Internet de Catalunya Ràdio, cal que la gestió a qualsevol intervenció sigui molt exigent i ha aconsellat que es respongui amb educació i que mai es bloquegin els usuaris 'troll' a la xarxa.
Un altre dels riscos és que les redaccions estiguin tan immerses en què succeeix a les xarxes que s'oblidin de recórrer a les fonts davant una informació, contrastar-la o "trepitjar el carrer". "El món no s'acaba a Twitter o Facebook i com a experts de la comunicació de proximitat no hem de deixar d'anar a buscar la informació ni oblidar que la realitat segueix estan al carrer", ha aconsellat Herrada.
Recolzament de la Generalitat a la Federació
La clausura de la jornada de la Federació de Ràdio Locals de Catalunya ha anat a càrrec del director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Antoni Molons, qui ha felicitat la federació per la decisió de modificar els seus estatuts i obrir l'associació a tot tipus de mitjans de comunicació de l'àmbit local més enllà de la ràdio. Per a Molons és "una bona notícia" que la federació vulgui aglutinar tota la comunicació del món local tenint en compte que "els límits entre mitjans cada cop estan menys definits". El director general ha recordat que "els mitjans públics són l'eina essencial de l'espai català de comunicació, ajuden al foment de la llengua catalana i són un espai immillorable de participació i integració de les comunitats locals".
En aquests sentit els ha animat a no quedar-se enrere i promoure l'ús de les xarxes socials com una oportunitat i a fer-ho sense por. Molons ha posat com exemple com l'ús d'Internet, que s'havia vist inicialment com una amenaça, ha fet créixer el consum de ràdio o que un 13% dels usuaris aprofiten els seus telèfons mòbils per escoltar-la.
Les ràdios locals aposten per l'ús de les xarxes socials com a eina d'informació i captació de nous oients