VII Jornada Eines per a la ràdio local: "Què és el contracte programa?"

20 OCT
2011

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) demana a les televisions i ràdios locals catalanes que compleixin la Llei de Comunicació Audiovisual aprovada l’any 2005 i elaborin el contracte programa.

Així ho ha explicat la consellera Elisenda Malaret, en una trobada amb els representants del món radiofònic local que s’ha celebrat a Sabadell i on ha recordat a les emissores i als ajuntaments que ha arribat el moment de respondre a aquest requeriment.

Per la seva banda, el president de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya, Manel Ramon, ha demanat als mitjans radiofònics que recuperin la “originalitat” per adaptar-se a la nova realitat econòmica i esdevenir sostenibles.

La consellera del CAC Elisenda Malaret s’ha mostrat crítica amb el fet que només una emissora catalana (Ràdio Arenys de Mar) s’hagi adaptat a la normativa existent i hagi elaborat el contracte programa: “Han de respondre als requeriments que són propis d’una Democràcia”, ha indicat Malaret que ha explicat que el contracte programa és un instrument institucional “essencial” perquè representa la unió “entre l’àmbit dels professionals que treballen en els mitjans de comunicació i els responsables polítics”.

En aquest sentit ha explicat que l’objectiu del contracte programa és establir un marc de regles que tingui en compte que hi ha una esfera néta per la política però impedeixi que es donin cassos de partidisme: “No es tracta de despolititzar els mitjans”, comenta Malaret que indica que aquesta normativa ha de permetre que l’ambit de la política no envaeixi la feina que duen a terme els professionals i a la inversa. “És el lloc on es defineixen els objectius públics de l’empresa i es delimita l’espai en el qual s’han de realitzar”, comenta la responsable del CAC que recorda que implica la constitució d’un consell assessor extern.

D’aquesta forma, el document ha de tractar aspectes com quina és la missió del mitjà en qüestió, quina tipologia d’informació difon, si es tracta d’una ràdio que pretén ser un altaveu del teixit associatiu d’aquell municipi, amb quins recursos es finançarà, si comptarà amb una plantilla o treballadors voluntaris, quina serà la seva forma d’organització o com es nomenaran els òrgans de gestió, entre d’altres.

Tot i que la jornada que s’ha celebrat aquest dijous a Sabadell estava dirigida al sector radiofònic, la consellera ha recordat que tant les televisions locals com les empreses que subministren serveis audiovisuals sota demanda, estan obligats a elaborar aquest contracte programa que ha d’aprovar el ple municipal de cada Ajuntament. “Hem enviat un requeriment als ajuntaments perquè recordin que els mitjans locals estan obligats ha complir aquesta norma”, comenta Malaret.

Els responsables de les emissores que han assistit a la jornada s’han mostrat “confosos” respecte la forma en què s’ha d’elaborar aquest document i allò què ha de constar en ell. A més, el fet que es tracti d’un contracte que haurà de revisar-se periòdicament els genera dubtes.

“Ens té una mica despistats”, ha assegurat el president de la Federació de Ràdios Locals, Manel Ramon, que ha considerat que el CAC hauria de fixar una data límit perquè les emissores anessin redactant aquests contractes.

Ramon demana a les emissores que es reinventin

El president de la federació ha demanat a les emissores que innovin i recuperin “la originalitat” que tenien abans de l’època de creixement econòmic: “Es va viure un moment de bonança que va fer que s’instal·lessin en la comoditat i deixessin de banda la imaginació”, lamenta Ramon que considera que s’ha de recuperar aquesta essència i sumar esforços per fer una ràdio més “sostenible”. El president ha afirmat que la federació estarà al costat de l’administració responsable “de guiar la comunitat de proximitat cap el futur”.

Documentació d´interès

Galeria d´imatges

Informacions i esdeveniments d'interès per a la comunicació local.

(c) 2012. Federació de Mitjans de Comunicació Locals de CatalunyaDESARROLLO WEB